HTML

'THAT GOVERNMENT IS BEST WHICH GOVERNS LEAST.'

legutóbbi hozzászólások

  • bandiras2: Most látom csak a dátumot. Kissé le vagyok maradva... (2021.02.15. 20:30) Ayn Rand: Fogoly lelkek. Mikor lesz újrakiadás?
  • 957: Helló szerintem is faszság az alanyi jogú állami juttatás, (alaból) de a csirkefejért sorba álló ... (2010.01.01. 18:52) Tessék választani!
  • luckyfighter: már bizonyos hogy a leköszönő bajnai kormány is hasznosítja az észt szagügyi minisztérium tárcaköz... (2009.12.30. 22:57) Fingadó
  • Aptyuka2: Én is nagyon sajnálom. Sok sikert kívánok! (2009.01.13. 14:22) Függöny
  • Toxicus: @Friend of Liberty: Ilyen hozzászólás után kritizálod valaki stílusát? Az olcsó ironizálásod is cs... (2009.01.08. 18:28) Nő a tét

Marx és Engels, a két szerencsétlen hülye

2007.10.19. 22:30 :: Friend of Liberty

Többször is elolvastam a Kommunista kiáltványt, Marxnak és Engelsnek azonban nem sikerült meggyőznie arról, hogy a kommunizmus lenne a megoldás. Éppen ellenkezőleg. Minden egyes olvasás után egyre biztosabb voltam benne, hogy elképzeléseik tarthatatlanok. És rendkívül károsak. Az alábbiakból remélhetőleg kiderül, hogy mi a problémám a kommunizmussal. (Marxot eredetileg Petri György nevezte szerencsétlen hülyének az egyik versében.)

„Nekünk, kommunistáknak szemünkre vetették, hogy el akarjuk törölni a személyesen szerzett, önnönmunkával szerzett tulajdont; azt a tulajdont, amely minden személyi szabadságnak, tevékenységnek és önállóságnak alapja. Munkával keresett, megszolgált tulajdon! A kispolgári, kisparaszti tulajdonról beszéltek-e, amely a polgári tulajdont megelőzte? Ezt a tulajdont nem kell eltörölnünk, az ipar fejlődése eltörölte, és napról napra eltörli. Vagy a modern polgári magántulajdonról beszéltek? De teremt-e a bérmunka, a proletár munkája a proletárnak tulajdont? Semmi esetre. A bérmunka a tőkét teremti meg, vagyis azt a tulajdont, amely a bérmunkát kizsákmányolja, amely csak azzal a feltétellel gyarapodhat, hogy új bérmunkát hoz létre, hogy azt újra kizsákmányolja.”

A magántulajdon eltörlése ezek szerint a munkások számára elfogadható lenne, mivel nekik úgysincs semmijük. Ezt az elgondolást talán abban az esetben lehetne elfogadni, ha tulajdonon csak a termelőeszközöket értenénk. Ettől ugyebár a munkások meg vannak fosztva, ezért kénytelenek eladni magukat a tőkéseknek, akik kizsákmányolják őket. Munkájukért azonban fizetést kapnak, amit aztán elköltenek. Ez pedig óhatatlanul elvezet a magántulajdonhoz.

A társadalom azonban nem egyenlő a munkásokkal. Ott vannak még a burzsoák, a középosztály, valamint a parasztok. Velük mi lesz? Önszántukból vélhetően ők sem mondanának le megszerzett javaikról. Azonban „a tőke közösségi termék és csak a társadalom […] valamennyi tagjának együttes tevékenységével hozható mozgásba. A tőke tehát nem személyi, hanem társadalmi hatalom. Ha tehát a tőkét közösségi tulajdonná változtatjuk át […], akkor nem személyi tulajdon változik át társadalmivá. Csupán a társadalmi jellege változik meg a tulajdonnak. A tulajdon elveszti osztályjellegét”.

Marx és Engels szerint tehát azért lenne méltányos a vagyon egyenlő elosztása, mert a tőke az egész társadalom együttes munkájának eredménye, ennél fogva azt nem sajátíthatja ki magának egy szűk réteg. Mivel pedig a burzsoázián kívül senkinek sincs magántulajdona, mást nem is érintene hátrányosan annak megszüntetése, sőt a társadalom többsége üdvözölné ezt a radikális megoldást.

„Rémüldöztök, hogy mi meg akarjuk szüntetni a magántulajdont. De fennálló társadalmatokban a társadalom tagjainak kilenctized részére nézve megszűnt a magántulajdon; a magántulajdon éppen azáltal létezik, hogy a társadalom kilenctized részére nem létezik. […] Egyszóval azt vetitek szemünkre, hogy a ti tulajdonotokat akarjuk megszüntetni. Valóban, ezt akarjuk.”

A tulajdonviszonyok erőszakos átrendezése rendkívül káros folyamatokat indíthat el egy társadalomban. A magántulajdon megszüntetése működésképtelenséghez vezet, hiszen ami mindenki tulajdona, az valójában senki tulajdona, ráadásul a vagyoni különbségek csökkentésének (megszüntetésének) talán ez az egyik legirreálisabb módja.

Marx természetesen a család (khm) átalakításában sem lát kivetnivalót, hiszen „mi a jelenlegi, a polgári család alapja? A tőke, a magánszerzés. Teljesen kifejlett alakban ez a család csak a burzsoázia számára létezik; de kiegészítői a proletár kényszerű családtalansága és a nyilvános prostitúció. A burzsoá családja természetesen megszűnik e kiegészítőjének a megszűnésével és mindkettő eltűnik a tőke eltűnésével.”

Ha abból indulunk ki, hogy Marx szerint a társadalom kilenctized részének nincs magántulajdona (vagyis a burzsoázia kivételével senkinek), illetve, hogy a proletár családtalan, akkor feltételezhető, hogy szerinte mindössze a társadalom egytizedének van családja (vagyis kizárólag a burzsoáziának). No comment.

„Burzsoáink nem elégednek meg azzal, hogy proletárjaik felesége és leányaik rendelkezésükre állanak […], hanem fő gyönyörűségüket abban lelik, hogy egymás feleségét elcsábítják.”

Muhaha! Ezek szerint tehát a proletárok genetikailag képtelenek a hűtlenségre. Érdekes elképzelés. Ugyanakkor nettó képtelenség.

Marx és Engels megjövendölték a világforradalom kitörését, a középosztály eltűnését, a kapitalista országok dolgozóinak fokozatos elszegényedését, valamint azt is, hogy a nagyarányú gépesítés miatt a tőkések haszna csökkenni fog. Ezek az előrejelzések mind tévesnek bizonyultak, ahogy A kommunista kiáltvány legnagyobb része sem valósult meg – legalábbis nem úgy, ahogyan elképzelték.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://friendofliberty.blog.hu/api/trackback/id/tr79488176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Caracalla 2007.10.20. 08:32:30

Mondjuk, ha visszahelyezed valahova 1848 tájára, akkor tényleg nem volt még a munkásoknak vagy a parasztoknak tulajdona, például Magyarországon. Tudod, feudalizmus, kicsi polgári réteg, ilyesmi. És a német viszonyokat is megkésett fejlődés jellemzi az angolhoz képest. Ettől persze még nem értek egyet a két szerencsétlen hülyével (Petrivel igen).

Eaven 2007.10.20. 13:38:54

Azért utólag már könnyű okosnak lenni. Én úgy gondolom, hogy az egész elképzelés két ponton bukott meg. Az egyik, hogy nem vették figyelembe az emberi természetet. A másik viszont merőben tudományos probléma. Egyszerűen arról van szó, hogy az elméletet nem lehetett tesztelni. Ez a szociológia nagy problémája. Egyszerűen nem volt rá mód, hogy kipróbálják működnek e az elképzeléseik és a tapasztalatok alapján felülvizsgálják azokat. Ma már persze nyilvánvaló, hogy a kommunizmus elképzelése nem vált be. Igazából nem is megvalósítható. De tudományos szempontból munkásságuk igenis fontos és nagy jelentőségű. Ezért szerintem a címben használt jelző nem méltányos. Az igazi hibát azok követték el, akik egy előzmények nélküli és teszteletlen elméletet próbáltak ráeröltetni az emberekre. Ne az alapján ítéljük meg őket, hogy a későbbi propaganda mire használta a nevüket.

Ismeretlen_50612 2007.10.20. 17:52:29

Caracalla: Tisztában vagyok a 19. század társadalmi viszonyaival. Marx és Engels elképzelései azonban a korabeli társadalmi viszonyok felől közelítve is ostobaságok. Eaven: Marx és Engels azért volt két szerencsétlen hülye, mert komolyan gondolták az elméleteiket. Pedig a kommunizmus még viccnek is rossz. És ezt a gyakorlatban történő kipróbálása nélkül is látniuk kellett volna. Petri jelzője pedig talán valóban nem méltányos. Szerintem egyébként nagyon is az, de hát ízlések és pofonok. Marx című versében egyébként ennél cifrábbakat is lehet olvasni a két lángelméről. Meg Kádár elvtársról is.

Warmonger · http://inkorrekt.blog.hirszerzo.hu 2007.10.20. 22:45:26

Hát, FoLib én a Kommunista kiáltványt még nem olvastam. A Tőkét elkezdtem pár éve, de már az elején (az anyagról való értekezés: minden alapja az anyag) kettéállt tőle a szemem, és hát nem tudtam, hogy az az anyag most a kokó, vagy a heroin:)) Johann Most-tól (életrajza szerinti foglalkozása: forradalmár!) viszont olvastam a Tulajdon fenevadat. Rövid, könnyű olvasmány. Ha röhögni akarsz, olvasd el. Erősen emlékeztet a Gyaloggalopp egyik jelenetére:))
süti beállítások módosítása